Werkwijze aanvraag Ambulante en Individuele begeleiding
In onze werkwijze staan de kernwaarden aandacht, contact en deskundigheid centraal. Door middel van deze kernwaarden bieden wij u hoogwaardige zorg thuis. Dit doen wij met deskundige zorgverleners met hart voor de zorg. Wanneer u bij ons in zorg komt, stellen wij een vast, zelfsturend team samen. Hierdoor heeft u altijd vertrouwde mensen om u heen.
Tijdens het zorgtraject is behoud van kwaliteit van leven ons doel. Dit proberen wij te realiseren door:
… u deskundige zorg te geven die zoveel mogelijk aansluit bij uw wensen en zorgbehoefte
… ernaar te streven dat u comfortabel bent en pijnvrij
… onze zorg zo goed mogelijk aan te laten sluiten op uw thuissituatie
… onze zorg en de zorg van uw mantelzorgers en/of vrijwilligers zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen
… aandacht te hebben voor wat het betekent om ziek te zijn en niet meer beter te worden
… steun te bieden aan uw naasten
Zorg aanvragen
Als u begeleiding of ondersteuning wenst van Stichting V.C.S.A. Thuiszorg, dan kunt u of uw naaste direct contact met ons opnemen. Wij hebben geen wachtlijst. U kunt ook aan uw huisarts, verpleeghuisarts of de transferverpleegkundige in het ziekenhuis vragen om de ondersteuning of begeleiding bij ons aan te vragen.
Voor het aanvragen van deze zorg zijn wij zeven dagen in de week bereikbaar op 0320-820235. Wilt u graag eerst een vrijblijvend informatiegesprek? U kunt ons bellen of e-mailen op info@vcsa-thuiszorg.nl.
Intakegesprek
Na de aanvraag maken wij met u een afspraak voor een intakegesprek om te inventariseren welke ondersteuning u precies nodig heeft. Het intakegesprek voert u met de Wijkverpleegkundige. Een ervaren wijkverpleegkundige die bij u thuis, in het verpleeghuis of in het ziekenhuis komt. Indien u dat wilt, kan uw partner, dochter/zoon of een andere naaste bij het intakegesprek aanwezig zijn.
Tijdens het intakegesprek nemen we de tijd om uw vragen te verhelderen, uw wensen en behoeften in kaart te brengen, zorgen te bespreken en vragen te beantwoorden.
Aan de hand van gerichte vragen stellen wij samen met u en uw naasten/mantelzorgers vast welke ondersteuning nodig is.
Het team Ambulante en individuele begeleiding
De wijkverpleegkundige brengt tijdens de intake ook uw persoonlijke situatie in kaart. Zijn er bijvoorbeeld jonge kinderen aanwezig? Of huisdieren? Wordt er gerookt bij u thuis? Is privacy voor u erg belangrijk? Ziet u op tegen de begeleiding en/of tegen onbekenden in uw huis? De wijkverpleegkundige krijgt op deze manier een goed beeld van welke begeleiders / zorgverleners goed zouden passen binnen uw thuissituatie.
Aan de hand van het intakegesprek wordt een begeleider voor uw specifieke wensen gezocht. De begeleider is een ervaren zorgverlener. De zorgverleners worden door Thuiszorg Stichting Flevoland geselecteerd op hun persoonlijke kwaliteiten en professionele vaardigheden. Deze zorgverlener draagt de verantwoordelijkheid voor uw zorg.
Zorg starten
Het is afhankelijk van uw situatie wanneer de begeleiding opgestart kan en moet worden. Wanneer u met spoed begeleiding nodig heeft, dan doen wij ons best om die zo snel mogelijk op te starten. Soms lukt het nog dezelfde dag van de aanvraag.
Indicatie
Naar aanleiding van o.a. het intakegesprek stelt de wijkverpleegkundige uw behoefte vast en legt deze bij de wijkverpleging vast in een indicatie. Soms is er al een indicatie aanwezig van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). De indicatie bepaalt welke zorg vergoed wordt en vanuit welk financieringsdomein.
Zorgovereenkomst
Wanneer de zorgvraag helder is, wordt u gevraagd om akkoord te geven op de zorgovereenkomst. Met het ondertekenen hiervan, bevestigt u dat u zorg van V.C.S.A. Thuiszorg wil en gaat ontvangen.
U kunt de zorgovereenkomst altijd weer opzeggen en de zorg van V.C.S.A. Thuiszorg beëindigen. Er geldt dan een opzegtermijn van 48 uur.
Zorgplan en zorgdossier
Als de begeleiding is gestart, dan stelt de wijkverpleegkundige zo snel mogelijk een zorgleefplan op. Dit gebeurt in samenspraak met u en uw directe naasten en/of mantelzorgers. Het is bedoeld om afspraken vast te leggen over de precieze invulling van uw zorg. U dient het eerste zorgleefplan te ondertekenen voor akkoord.
Het zorgleefplan wordt opgenomen in uw digitale zorgdossier. In het zorgdossier bundelen wij alle informatie rondom uw zorg, waaronder uw zorgleefplan, afspraken met de huisarts en de apotheek en de dagelijkse rapportage van de begeleider / zorgverlener. U hebt inzagerecht en recht op aanvulling en eventuele correctie van de gegevens in het dossier. U bepaalt ook wie (naast de zorgverlener) uw dossier mag inzien. Het inzien van uw dossier kan via het digitale zorgportaal Carenzorgt.
Continu evalueren
Uw zorgbehoefte evalueren wij continu samen met u. Soms is er tijdens een traject (plotseling) meer zorg nodig, soms is er minder zorg nodig dan aanvankelijk gedacht werd. Wanneer uw zorgbehoefte wijzigt, dan passen wij ook de indicatie en het zorgleefplan aan.